اخبار سرگرمی

لباس زنگ زده را چگونه پاک کنیم؟

 شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با لباس زنگ زده‌ای رو به رو شوید، در این مواقع چه کار می‌کنید؟ آیا با این فکر که دیگر لباس زنگ زده شما تمیز نخواهد شد، آن را کناری انداخته و از تلاش برای پاک کردن زنگ زدگی روی آن منصرف می‌شوید و یا این که به دنبال راهکارهایی برای پاک کردن لکه‌های زنگ زدگی از روی لباستان می‌گردید و تمام تلاش خود را برای پاک کردن آن به کار می‌برید؟ کدام یک؟

Image result for ‫لباس زنگ زده‬‎

ما با نوشتن این مقاله به شما می‌گوییم که لکه‌های حاصل از زنگ زدگی لباس‌ هم همانند سایر لکه‌ها به راحتی قابل پاک شدن است. فقط کافی است راه آن را بلد باشید. می‌پرسید: چگونه؟ خب ما در این مقاله با ارائه راهکارهایی به شما خواهیم گفت که چگونه این کار را انجام دهید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های پاک کردن لباس زنگ زده آشنا شوید و آنها را برای پاک کردن هر چه بهتر لباس خود از زنگ زدگی به کار ببرید.

لباس زنگ زده
لباس تمیز

زنگ چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین در وهله اول بهتر است، بدانیم زنگ چیست و چگونه به وجود می‌آید، تا با دانستن آن به میزان زیادی از زنگ زدن لباس خود که با به توجه به علاقه و سلیقه خودمان آن را خریده‌ایم و نمی‌خواهیم خراب شود و زشت به نظر برسد، جلوگیری نماییم.
همانطور که همه ما می‌دانیم اگر قطعه‌ای از آهن به مدت چند روز در مکانی مرطوب و نمناک قرار بگیرد، زنگ می‌زند. درست مثل این که کسی آمده باشد و آن را با مداد قرمز، رنگ کرده باشد. حال سوال اصلی اینجاست که اصلاً زنگ چیست و چرا به وجود می‌آید؟

زنگ که نام علمی آن اکسید آهن می‌باشد، در اثر همنشینی آهن با اکسیژنِ آب تشکیل می‌شود. زمانی که آهن در مکانی مرطوب و نم دار قرار می‌گیرد، شروع به سوختن با اکسیژن آب می‌کند و در نتیجه زنگ یا همان اکسید آهن را به وجود می‌آورد. بنابراین اگر آهن در مکانی خشک و به دور از نم و رطوبت قرار گیرد، چون در این مکان‌ها اکسیژن آبی وجود ندارد نمی‌سوزد و بنابراین زنگ آهنی را هم که محصول سوختن آهن با اکسیژن آب است را هرگز تشکیل نمی‌دهد.

مثالی جهت درک چگونگی تشکیل زنگ لباس

برای درک بهتر چگونگی تشکیل زنگ بهتر است به مثال زیر توجه کنید.
بی‌شک شما هم زمانی را که قطره بارانی بر روی قطعه‌ای از آهن می‌نشیند را دیده‌اید. این قطره باران لحظاتی حالت اولیه خود را حفظ می‌کند و به آن شکل باقی می‌ماند. اما با مرور زمان اکسیژن آبِ این قطره باران و آهن با یکدیگر پیوندی برقرار می‌کنند و از این طریق اکسید آهن را به وجود می‌آورند. چنانچه اگر پس از مدتی به این قطره باران نگاه کنیم، می‌بینیم رنگ قرمزی را به خودش گرفته است، که در واقع همان دانه‌های زنگ است که درون این قطره شناور هستند.

این قطره باران پس از مدتی تبخیر می‌شود و زنگ شناور داخل آن فرو نشسته و در نتیجه پوششی از زنگ را روی آهن برجای می‌گذارد. کافی است که فقط مقداری از زنگ زدگی به وجود آید، از آن لحظه به بعد حتی در هوای خشک نیز گسترش پیدا کرده و روی آهن پیشروی می‌کند. زیرا لکه‌های زنگ مانند یک آهنربای قوی که آهن را به سمت خود جذب می‌نماید، رطوبت هوا را به سمت خود جذب کرده و از این طریق فرایند زندگی زدگی را حتی در هوای خشک نیز تسهیل می‌کند.

بهترین کار برای جلوگیری از زنگ زدن لباس

حال که با چگونگی تشکیل زنگ آشنا تشکیل شدید، دانستید که بهترین کار برای جلوگیری از زنگ زدن لباس‌تان چیست؟ بله بهترین کار برای جلوگیری از زنگ زدن لباستان این است که آن را در مجاورت آهن زنگ زده و یا در مجاورت آهنی که در مکانی مرطوب و نم دار است، قرار ندهید. وقتی این کار را بکنید لباس‌تان زنگ نمی‌زند و در نتیجه مجبور نیستید به دنبال راهکارهایی باشید که لباس زنگ زده‌تان را پاک کنید. اما اگر بر اثر غفلت و ناآگاهی باعث شدید لباستان زنگ بزند، می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر لکه‌های زنگ زدگی لباستان را هر چند که لکه‌های بسیار سفت و سختی هستند و به دشواری پاک می‌شوند را تمیز نمایید.

راهکارهایی برای تمیز کردن لباس زنگ زده

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، پاک کردن لباس‌های زنگ زده کار بسیار دشواری است. چرا که این لکه‌ها به راحتی در آب حل نمی‌شوند و دوست دارند بر روی الیاف طبیعی باقی بمانند. با این حال شما می‌توانید با استفاده از پنج روش زیر این لکه‌ها را از روی لباس خود پاک کنید:

استفاده از آبلیمو

برای تمیز کردن لباس زنگ زده با استفاده از آبلیمو طبق روش زیر عمل نمایید:

  • مقداری آبلیمو تهیه کنید.
  • آبلیمو را بر روی لکه‌ها بچکانید.
  • محل مورد نظر را اتو بکشید.
اتو کشیدن بعد از استفاده از آبلیمو
اتو کشیدن بعد از استفاده از آبلیمو

استفاده از لیمو ترش تازه و نمک

زمانی که لیمو ترش تازه در اختیار دارید، می‌توانید برای پاک کردن لباس زنگ زده از روش زیر استفاده نمایید:

  • یک تکه از لیمو ترش را برش بزنید.
  • مقداری نمک تهیه کنید و لیمو ترش بریده را به آن آغشته کنید و آن را روی لکه مورد نظر بمالید.
  • حدود ۲ الی ۴ ساعت صبر نمایید و بگذارید لیمو ترش آغشته به نمک روی لکه‌ها بماند.
  • سپس با استفاده از یک حوله سفید و تمیز محل مورد نظر را تمیز نمایید. اگر با این کار لکه‌های لباس از بین نرفت به مدت نیم تا یک ساعت آن را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید. سپس آن را با لباسشویی و یا با دست شست و شو دهید.

استفاده از تاتار برای حل مشکل لباس زنگ زده

زمانی که لباس شما به مقدار بسیار کمی زنگ زده است، می‌توانید با استفاده از تاتار آن را تمیز نمایید. برای این کار طبق روش زیر عمل کنید:

  • حدود دو لیتر آب گرم آماده کنید.
  • مقداری تاتار تهیه نمایید.
  • حدود شش قاشق چای خوری تاتار را با دو لیتر آب گرم مخلوط کنید و آن را خوب هم بزنید.
  • لباس را در محلول مورد نظر قرار دهید و اجازه بدهید برای چند ساعت در این محلول خیس بخورد. سپس لباس را آبکشی نمایید.
استفاده از تاتار
استفاده از تاتار

استفاده از آمونیاک

با استفاده از آمونیاک نیز می‌توانید لباس زنگ زده خود را تمیز نمایید. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

  • مقداری آمونیاک تهیه کنید.
  • دو قاشق چای خوری آمونیاک را با چهار فنجان آب مخلوط کنید.
  • لباس زنگ زده را در درون محلول فوق قرار دهید و بگذارید کامل خیس بخورد. بعد از گذشت چند ساعت لباس را آبکشی نمایید.
  • استفاده از پاک کننده‌های ضد زنگ

چنانچه هیچ کدام از روش‌های فوق برای تمیز کردن لباس زنگ زده اثرگذار نبود و لکه‌های مورد نظر را پاک نکرد، می‌توانید برای این کار از پاک کننده‌های ضد زنگ که در بازار موجود است، کمک بگیرد. یکی از این پاک کننده‌ها را خریداری کنید و لباس خود را با توجه به دستورالعمل روی آن از لکه‌ها پاک نمایید.
چنانچه لباس شما دارای دکمه فلزی است و شما بعد از چند بار شست و شو متوجه شده‌اید که دکمه‌ها زنگ زده و اطراف خود را روی لباس، لکه دار کرده‌اند، می‌توانید برای پاک کردن این لکه‌ها از روی لباس به روش زیر عمل نمایید:

استفاده از اگزالیک اسید و یا اسپری زنگ بَر بروی لباس زنگ زده

مقداری اگزالیک اسید را در آب حل کنید و محلول حاصل را با پنبه آرام به قسمت‌های مورد نظر بمالید و سپس لباس را متناسب با نوع آن شست و شو دهید. استفاده از اسپری زنگ بر نیز می‌تواند به تمیز کردن لباس زنگ زده کمک نماید.

اگزالیک اسید
اگزالیک اسید

نکات پایانی در تمیز کردن لباس زنگ زده

شما می‌توانید با رعایت نکات زیر لباس زنگ زده خود را درست مثل قبل تمیز نمایید:

استفاده از تمیز کننده‌های حرفه‌ای برای لباس زنگ زده ظریف

چنانچه جنس لباس زنگ زده شما بسیار ظریف و حساس است، مثل لباس‌هایی با جنس ترایکتات، ابریشم، پشم و غیره بهتر است برای تمیز کردن آنها از تمیز کننده‌های حرفه‌ای استفاده نمایید. اگر خودتان از پسِ تمیز کردن لکه‌های لباس خود برنمی‌آیید، آن را به یک خشکشویی که کار تمیز کردن لباس را به صورت تخصصی انجام می‌دهد بسپارید.

استفاده نکردن از پاک کننده‌های ساینده‌ای برای لباس زنگ زده

استفاده از پدهای پشمی فولادی پاک کننده و پاک کننده‌های ساینده‌ای از روش‌های مهاجمی برای تمیز کردن لباس هستند، که نه تنها تأثیری در تمیز کردن لباس ندارند بلکه وضعیت را نیز بدتر می‌نمایند. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید از این پاک کننده‌ها برای تمیز کردن لباس خود استفاده نکنید.

راهنمای استفاده از دوای ضد زنگ

اگر برای تمیز کردن لباس زنگ زده خود از دوای ضد زنگ استفاده می‌کنید، در ابتدا باید دوای ضد زنگ را روی قسمت‌های لکه دار لباس ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه لباس را ماساژ دهید سپس با استفاده از پودر رختشویی محل مورد نظر را شست و شو دهید.

راه حل مشکل زنگ زدگی حوله

چنانچه حوله شما دچار زنگ زدگی شده است، می‌توانید برای تمیز کردن آن از آبلیمو استفاده کنید. ابتدا آبلیمو را داغ کنید و سپس روی محل مورد نظر بچکانید. با این کار محل زنگ زدگی روی حوله تمیز خواهد شد.

عدم استفاده از صابون برای حل مشکل لباس زنگ زده

چنانچه لباس شما زنگ زده است، هرگز برای شست و شوی آن از صابون استفاده نکنید. البته برخی از صابون‌های فلزی که در آب حل نمی‌شوند، برای جلوگیری از زنگ زدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برای استفاده در مورد لباس‌ها مناسب نیستند.

شروع تمیز کردن لکه‌ها از پشت لکه

هرگز این نکته را از یاد نبرید که برای تمیز کردن لکه‌های لباس خود، چه زمانی که از لکه‌برهای شیمیایی که در بازار موجود است و به راحتی در دسترس افراد قرار می‌گیرد استفاده می‌کنید و چه زمانی که از مواد دست ساز و روش‌های خانگی آنها استفاده می‌کنید، کار تمیز کردن لکه‌ها را همیشه از قسمت پشت لکه انجام دهید. با این کار می‌توانید جلوی پخش شدن آن را بگیرید.

از بین بردن لکه ها بصورت ضربه‌ای

هنگامی که می‌خواهید کار لکه‌بری از روی لباس را شروع کنید، به یاد داشته باشید که پارچه، پنبه و یا هر چیز دیگری را که به منظور تمیز کردن لکه به محلول تمیز کننده آغشته می‌کنید، به صورت ضربه‌ای روی لکه‌ها بکشید. از مالش پنبه، پارچه و غیره که آغشته به محلول تمیز کننده است، بر روی لکه‌ها جداً خودداری کنید. ضربات پارچه در ابتدا باید از محدوده خارجی شروع شده و به سمت داخل ادامه داده شود.

استفاده از آب سرد برای شستن لباس زنگ زده

لکه‌های حاصل از زنگ زدن لباس لکه‌های غیر چربی هستند که روی لباس ایجاد شده‌اند. بنابراین برای تمیز کردن آنها سعی کنید از آب سرد استفاده نمایید. چرا که استفاده از آب گرم ممکن است لکه‌ها را پایدارتر کند. آب گرم برای شست و شوی لکه‌های روغنی و لکه‌های چربی مناسب است. به علت این که این لکه‌ها در آب گرم حل شده و زودتر از بین می‌روند.

استفاده از آب سرد برای شستن لباس زنگ زده
استفاده از آب سرد برای شستن لباس زنگ زده

استفاده از دستکش و محافظ چشم در صورت استفاده از اسید

زنگ زدگی‌ها اغلب با استفاده از اسیدها قابل رفع هستند. بنابراین هنگام تمیز کردن آنها حتماً از دستکش و در مواقع ضروری از محافظ چشم و لباس مخصوص استفاده نمایید. وقتی از مواد شیمیایی برای پاک کردن لباس زنگ زده استفاده می‌کنید، حتماً کودکان را از محیط دور کنید.

استفاده از مخلوط گلیسیرین و صابون برای حل مشکل لباس زنگ زده

استفاده از مخلوط گلیسیرین و صابون نیز می‌تواند لکه‌های ناشی از زنگ زدگی لباس را از بین ببرد. این دو ماده را با یکدیگر ترکیب کنید و روی لکه‌ها بمالید. چند ساعت صبر کنید و سپس لباس مورد نظر را آبکشی کنید. یادتان نرود برای پاک کردن لباس‌های زنگ زده از صابون به تنهایی استفاده نکنید.

استفاده از مخلوط سرکه واسید استیک برای رفع مشکل لباس زنگ زده

مخلوط سرکه و اسید استیک نیز برای تمیز کردن لباس زنگ زده مناسب است. این دو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را حرارت دهید. بدون این که محلول جوش آید، آن را از روی اجاق برداشته و مقداری آمونیاک و نوشیدنی سودا را به آن اضافه کنید. سپس پارچه‌ای را به آن آغشته کرده و روی لباس زنگ زده خود قرار دهید. با این کار لکه‌های لباس شما تمیز خواهد شد. چنانچه لکه‌ها از بین نرفت، می‌توانید این کار را چند مرتبه تکرار نمایید.

استفاده از مخلوط نمک و سرکه نیز می‌تواند برای تمیز کردن لباس زنگ زده شما کارساز باشد. این دو را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی لکه‌ها قرار دهید و سپس لباس را شست و شو دهید. استفاده از سرکه در شست و شو لباس‌ها نه تنها آنها را نرم و لطیف می‌کند، بلکه بوی بد آنها را نیز از بین می‌برد، رنگ لباس‌های تیره را حفظ می‌کند، پرزهای لباس را کاهش می‌دهد، لباس‌های سفید را روشنتر می‌کند و در نهایت یک پاک کننده بسیار قوی محسوب می‌شود.

استفاده از آبلیمو و آبجوش

همانطور که نیز قبلاً اشاره کردیم، آبلیمو به تنهایی یک پاک کننده بسیار قوی برای لباس زنگ زده شما محسوب می‌شود، چون خاصیت اسیدی دارد. اگر در تمیز کردن لباس زنگ زده خود از آبلیمو استفاده می‌کنید، سعی کنید به همراه آن از آب جوش نیز استفاده نمایید.

استفاده از جوش شیرین برای حل مشکل لباس زنگ زده

جوش شیرین نیز می‌تواند تا حدودی لکه‌های حاصل از زنگ زدگی لباس شما را تمیز نماید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک مقداری از آن را برداشته و روی لکه‌های مورد نظر بمالید. چند ساعت صبر کنید و سپس لباس را با استفاده از شیوه‌های معمولی شست و شوی لباس بشویید.

نکته آخر

توجه کنید کلیه روش‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای پارچه‌ها و لباس‌هایی مناسب هستند، که قابل شست و شو می‌باشند. چنانچه لباس زنگ زده شما غیر قابل شست و شو است، حتماً و حتماً برای لکه بری و شست و شوی آنها از افراد متخصص بهره بگیرید. این افراد با روش‌های شست و شوی این لباس‌ها و نیز با مواد مناسب شست و شوی آن آشنا هستند و بهتر می‌توانند کار لکه بری از روی لباس شما را انجام دهند.

یادتان نرود همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است سعی کنید از زنگ زدن لباس‌های خود جلوگیری کنید. با این کار هم زحمت تمیز کردن لباس از لکه‌ها را به خود نمی‌دهید و هم این که لباس خود را تمیز و زیبا نگه می‌دارید. روش‌هایی را که در بالا برای پاک کردن لباس زنگ زده بیان کردیم، هر چند روش‌های بسیار مناسبی برای تمیز کردن لباس‌های زنگ زده محسوب می‌شوند، اما قدرت اثرگذاری یکسانی ندارند. به عبارت دیگر میزان این اثرگذاری به جنس پارچه لباس و نیز اندازه و میزان لکه‌های ایجاد شده روی آن بستگی دارد. ممکن است یک روش برای تمیز کردن لباس‌ زنگ زده نخی روش مناسب و اثرگذاری باشد، ولی همان روش برای لباس زنگ زده که از جنس مثلاً کتان است روش مناسبی محسوب نشود.

پاک کردن لباس‌های زنگ زده

پاک کردن لباس‌های زنگ زده

منبع: واسط کالا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی